Wednesday, February 16, 2011

CINA PUNYA RAYA MELAYU SIBUK SAMA..

salam...
huiiii lamanya aku x update benda alah ni. sibuk mengalahkan menteri tau. nak kira stok lagi.
nak key-in senarai nama bintang lagi. nak singgah beli nasi lemak lagi. nak perabis cucur kak bah lagi. nak bergaduh ngan abg yut lagi..hehe semuanya perlukan aku. wahh ala-ala riak gitu. xbaik tau.
tuhan marah.huhu

bukan tak ada story. banyak sangat2 story tau. story aku masuk istana. story aku di belanja kek sicret recipe. story aku dapat pass wisma. story demi story. bermacam-macam story la.

tapi semenjak menjadi carrier women ni semuanya terbatas. even nak bercinta pun tak menyempat tau..hahaha

alkisahlah TAHUN BARU CINA minggu lalu dah habis tempat di malaysia ni aku jelajah
alih-alih pagi jumaat bersamaan dgn 7.2.2011 lepas subuh ja mak awal-awal lagi dah pesan :
"jangan tidur balik" huhu

aku dengan penuh kesaspenannya pun x jadi la nak menyambung mimpi..
plan awalnya sekadar nak ke padang  besar, perlis ja..
tup-tup atas arahan dari jeneral iaitu JENERAL IBRAHIM HARUN (ayah aku la tu..haha) kami pun pantas mengemas baju..

destinasi kami???

RANTAU PANJANG, KELANTAN..

aku ni tak la berapa xcited sangat..
aku tak berapa gemar ke tempat-tempat camtu..
sebab bagi aku barang-barang kat situ semuanya tiruan..
aku lebih mementingkan keaslian..
cewah...macam bagus ja kan...

kami pun memulakan perjalanan ke sana..
dalam mata aku cuma dok terbayang pot-pouri dan barang-barang hantaran ja..
sebagai persediaan awal..
mak pula awal-awal lagi dah cakap
"nak beli carpet. nanti nak pasang masa rombongan meminang mai"..
huhu
ayah tak terkata apa..
mana taknya, pokek ayah yang bakal berlubang..
haha

perjalanan ke sana tersangatlah tak lancar..
jem sepanjang jalan..
yala dah nama pun tahun baru cina..
itulah yang di katakan,

CINA PUNYA RAYA MELAYU SIBUK SAMA..

bayangkanlah,
kami keluar dari rumah tepat jam 9.30 pagi..
nak tau pukul berapa kami tiba di rantau panjang??

5.00 petang..

tak percaya??
itulah hakikatnya..
kebiasaannya perjalanan hanya mengambil masa dalam 4 hingga ke 5 jam sahaja..
pinggang ku dah rasa macam nak tercabut seharian di dalam kereta..

nak parking kereta satu hal,
nak beli barang satu hal..
sesak semuanya..
kesudahannya aku hanya beli sehelai tudung tanda kenang-kenangan..
mak pula hanya berputih mata..
katanya di alor setar lagi murah..
ayah dengan adik pula dapat pistol sorang sepucuk..
haha
pistol nak tembak cicak di rumah kata mereka..

minyak kerata dah habis setangki ni..
mai jauh-jauh barang apa pun tak dapat..
nak masuk ke kota baru memang dah tak boleh..
jalan sesak..
last-last kami menghala ke terangganu..
air muka adik yang pada mulanya keruh terus bertuka jernih..
ya la nak ke tempat kesayangannya kan..
bertahun dia belajar kat ganu..
mestilah 1001 kenangan yang dia tinggalkan kat situ..
macam aku juga..
even hanya 1 sem di uitm pahang,
tapi sampai sekarang aku tak pernah lupakan kampus tu walau sesaat..

dalam perjalanan ke terangganu,
sekali lagi terpaksa lalu jalan yang jem..
hadoiiii....
penat kaki dok menekan clucth..
kami sampai di terangganu tepat 1 pagi..

penat tak terkata...




awal-awal pagi dan dah pening-pening lalat ni..
sempat la aku snap pic bandar cantik ni..
walau pun dah lebih 10 kali ke sini,
tapi aku tetap terpegun tengok bandar ganu ni..


pusing-pusing 1 bandar kuala terangganu,
hotel FULL...
semurah-murah hotel hinggalah yang paling mahal
semuanya full..
last-last ayah cadangkan kami minum segelas kopi dan terus balik alor setar!!!!

mak oiiii
kerja gila namanya...
bukan dekat...

pusing punya pusing cari hotel,
kami masuk ke kawasan batu rakit,
dapat la satu homestay...
baru saja dibina,
kiranya kami ni pelanggan pertama...
bayaran??
RM180 tunai...
kami masuk 1.30 pagi..
sepatutnya separuh harga la, kan?
ayah bayar ja tanpa banyak bicara...
janji boleh tidur..

dan kami pun tertidur kepenatan..


keesokkannya,
kami ke TAMAN TAMADUN ISLAM..
keterujaan melanda diriku...
pertama kali masuk tempat ni tau...
tak di sangka-sangka,
raja perlis, tuanku syed sirajuddin dan keluarga turut berada dalam taman ni...
sempat la aku berbalas lambaian tangan dengan baginda..
macam kawan aku ja kan?
hehe
ya la kan aku belajar di negeri naungan baginda..
hehe...
hayatilah permandangan sekitar taman ni ok...
tak kuasa aku nk cerita panjang-panjang..hehe



tak nampak macam kt malaysia kan..













aku kat syria ni..best..

ni MASJIDIL HARAM..tak ada peluang lagi nak tengok yang real, dapat tengok yang replika pun kira aci la kan..


di hadapan MASJID AL-AQSA..

macam kt sana betul kan?



TAJ MAHAL

MASJID PATTANI..


kami pun meneruskan perjalanan pulang ke Alor Setar..

DAN...

sekali lagi terpaksa menempuh jem yang maha teruk..
hampir 5 jam kami terperangkap dalam jem..

sampai d a.s aku dah tak daya nak cakap banyak..
terus ja tidur...
esok-esok aku update pasal masuk istana pula ya..
daaaaa....

Thursday, December 30, 2010

dating dgn MB..

hari ni buat pertama kalinya
aku BERDATING dgn MB di dataran depan Blok A..
hehe...
semangat gila nak p perhimpunan tu..
perhimpunan ala-ala perhimpunan sekolah..
almaklumlah sudah hampir 4 tahun meninggalkan alam sekolah..
dengan berbaju merah terang...
(kata org kedah merah menyala)..haha
aku berbaris di barisan paling hadapan...
sudah semestinya bila MB naik pentas untuk berucap,
orang pertama yang dia akan nampak
adalah AKU..hehehe
di sebelah aku berdirinya KAK YABANI...
P.A kepada yang Dato' Timbalan SUK...
Kak Bani juga berbaju merah..
tapi tidak semerah aku...hehe

Perhimpunan dimulakan dengan ucapan aluan
oleh pengerusi Majlis...
tapi maaflah aku xtau sapa nama pengerusi tu..
diikuti dengan bacaan doa oleh
saudara MAWI...


seterusnya ialah acara menyanyi..
diiringi pasukan KOIR WISMA DARULAMAN...
hehhe..I LIKE....


macam biasa kat semua tempat,
lagu NEGARA ku menjadi permulaan 
persembahan bakat terpendam kami...
lagu kedua lagu
ALLAH SELAMAT SULTAN,
iaitu lagu kebanggaan Negeri Kedah...


dan 


 lagu yang terakhir ialah lagu 
PERKHIDMATAN AWAM...


ni kali pertama aku nyanyi lagu ni...
kembang hidung bila nyanyi lagu ni...hehe
rasa bangga aku dah menjadi salah seorang daripada
PEJAWAT AWAM..
yang bekerja untuk kemakmuran dan kemajuan
NEGARA KITA MALAYSIA...


lirik lagu ni bisa menegakkan bulu roma..

"Kita Memegang Amanah Bangsa
Kita Juga Telah Berikrar
Taat Setia Korban Tenaga
Bela Bangsa dan Negara..

Etika Kerja Kita Amalkan
Tekun Jujur dan Berbudaya
Gandakan Hasil dan Pembangunan
Berkhidmat Bakti Berjasa...

Agama Asas Pegangan
Perlembagaan Negara Dijulang
Rukun Negara Jadi Pedoman
Kitalah Benteng Malaysia..."

 sesudah mempersembahkan bakat terpendam
tibalah ke acara kemuncak iaitu,
amanat daripada MB...

bersemangat aku memasang telinga nak dengar amanat MB
pagi ni..hehe

AMANAT???
hahaha
MB kata,
"Saya bukan nak bagi amanat, amanah untuk orang yang nak mati..
Awat saya nak mati dah ka?"
hahaha...

bermacam-macam yang MB pesan harini..
antaranya semangat kerja sepasukan ibarat keluarga..
ada suami dan ada isteri, 
barulah anak-anak akan berjaya..
MB kata lagi kerja mestilah ikhlas 
dan
mesti pasang niat yang betul...

tahniah kepada team Malaysia yang dah berjaya mengalahkan Indon semalam..
eh kenapa tetiba je aku tukar tajuk perbualan???
hahahha
sebenarnya ada kena mengena dengan tajuk...
oleh kerana team negara telah menang,
so PM umumkan cuti sehari pada 31 Disember 2010..
bersamaan dengan hari Jumaat..
disebabkan cuti umum di Kedah jatuh pada hari Jumaat
jadi cuti untuk Kedah di bawa ke hari Ahad..
bahagianya..

tapi yang tak bahagianya...
MB perli direct..hahaha

"Baju merah tak boleh pakai dah pasal Indon dah kalah semalam...
Orang pakai baju merah bila menyanyi pipi dia jadi merah macam
ayam baru bertelur..."

hahahahahhahahahahhaha.
dah la aku berdiri paling hadapan...
kena perli macam tu pula...
malu sesaat..haha 
tapi aku memang tak tau malu kot...
(kawan-kawan aku la yang kata)
hehe...

walaupun kata-kata tu tak di tujukan kepada aku sepenuhnya
psal ramai lagi yang kebetulan pakai baju merah hari ni..
tapi orang sebelah menyebelah kira gelak ja..
hehehehehe

ni la baju yg jadi kontroversinya..hahaha

ni dh dalam ofis..kt dataran tp lupa nk snap pic...

yang penting
aku tidak serik untuk menghadiri perhimpunan pagi lagi..
kerana
inilah masanya seluruh warga
WISMA DARULAMAN
turun ke dataran beramai-ramai...


saya bangga jadi RAKYAT MALAYSIA..
saya bangga jadi WARGA WISMA DARULAMAN...


 

A WOMEN'S DIARY Template by Ipietoon Cute Blog Design