Saturday, January 7, 2012

Seringkali Lelaki Itu Mengundang Rasa Sebakku..

"Kakak, nak broadband tak? Ayah nak tidur dah.." Perlahan ayah bertanya.

"Ayah sudah guna dah ke?" Aku jawab pertanyaan ayah juga dengan jawapan berbentuk pertanyaan.

"Laptop ayah tak boleh nak guna. Tak apalah, kakak guna ja la. Lagipun ayah dah mengantuk."

Modem broadband CELCOM itu bertukar tangan. Dahiku sedikit berkerut. Laptop tak boleh connect? Dah tu selama berjam-jam aku tengok ayah tekun mengadap skrin, ayah sekadar memandang skrin kosong atau main game?? Aku tahu ayah berbohong kerana mata ayah tampak masih segar.

"Laptop kakak boleh guna, ayah ambil la," pelawaku.

"Tak apalah. Ayah tidur dulu," seraya itu ayah menutup pintu biliknya.

Aku terpaku. Persoalan demi persoalan mula menyerang mindaku. Kenapa dan mengapa ayah tidak menggunakan sahaja komputer ribaku sedangkan sememangnya komputer riba milik ayah tidak boleh disambungkan talian? Adakah ayah merasa segan untuk menggunakan barangan anaknya ini? Baranganku juga adalah milik ayah. Tiba-tiba rasa sebak menggebu di jiwaku. Sikap ayah memang begitu. Ayah tidak suka menyusahkan anak-anaknya. Anak-anak ayah tidak pernah tahu jika ayah dalam kesusahan.

Semalam, aku dalam kesusahan. Aku ingin keluar mengambil angin dengan seorang rakan tapi tidak punya wang. Lalu, sewenang-wenangnya aku minta pada ayah, "Ayah, nak duit sikit." Tanpa banyak bicara, ayah menghulurkan sekeping not merah dan sekeping not biru air laut laut menjadikan jumlahnya RM60. Aku langsung lupa mengucapkan terima kasih! Anak jenis apakah aku ini??

Bagaimana agaknya kehidupanku sekiranya ayah sudah tiada lagi? Aku rapat dengan mak, tetapi aku manja dengan ayah. Aku menangis dan terus menangis mengenangkan segala pengorbanan ayah menyara pengajianku tanpa mengeluh. Tangisanku seakan tidak mahu berhenti demi membaca kiriman SMS ayah yang tidak akan aku padam sampai bila-bila :

"Ayah bangga betul dengan anak ayah ni. Semoga dapat anugerah Hari Konvo nanti."

Itu reaksi ayah sebaik sahaja aku memberitahunya tentang keputusan peperiksaan semester akhirku, 3.77. Empangan air mataku mengalir lesu setiap kali mengulangi membaca kiriman mesej itu. Aku tahu ayah berbangga denganku. Pastinya ayah sentiasa mengharapkan begitu. Apa agaknya perasaan ayah sekiranya keputusan peperiksaanku sekadar 'atas pagar' sahaja? Aku sedih. Sedih memikirkan hingga kini aku masih belum dapat menghulurkan belanja untuk mak dan ayah kerana belum bekerja. Sedih memikirkan sekiranya tidak sempat berbakti untuk mereka.. :'(

Aku terdengar ayah batuk. Aku tahu ayah masih belum tidur..

4 comments:

  1. sebak ja baca..huhu..I'Allah nt da la 2 rezeki :)

    ReplyDelete
  2. kamu buat saya menangis di pagi hari ini...doa saya semoga kita sntiasa mnjadi ank yg mngenang budi dan sempat untuk mmbalas jasa mereka serta sentiasa mmbuat mereka tersenyum tatkala nama kita didengarinya...amin...
    ...2.14 a.m....

    ReplyDelete
  3. sy juga menangis hingga dinihari... :( semalamam tidak bisa melelapkan mata..terima kasih kerana membaca...

    ReplyDelete

 

A WOMEN'S DIARY Template by Ipietoon Cute Blog Design