Saturday, October 15, 2011

Program Anak Angkat Di Hujung Minggu

Assalamualaikum..
Wah begitu cepat masa berlalu hingga tanpa sedar dah hampir sebulan blog daku ini bersawang tanpa penghuni..
Ya Ampun..
Bukan tak ada berita, ceritera, mahupun catatan duka.. Ada sebenarnya, tapi sekadar tersenyum malu tak ter'publish'.. :p Tambahan pula, line internet di IPT saya tersangatlah tidak bermaya.. :(
Apatah lagi, saya kini di akhir-akhir hayat pengajian semester akhir. Makanya, masa untuk diri sendiri tersangatlah terhad. Kelas, tutorial, quiz, test, presentation, replacement class, dan berbagai lagi. Nikmatnya belajar..

Minggu lalu, saya berkesempatan mengikuti satu program 'anak angkat' di Kampung Charuk Semeliang, Baling, Kedah. Dalam kekalutan, saya penuhi juga hasrat seorang rakan sementelah sudah sekian lama saya berjanji untuk menyertai 'program' ini. 'Program' 4 hari 3 malam itu telah mencatatkan satu lagi momen terindah dalam catatan perjalanan kehidupan saya sebagai khalifah di muka bumi Allah ini. Siapa sangka, dunia ini tidak sekecil mana. Di sana saya telah temui salah seorang guru saya yang sudah lebih dari sepuluh tahun tidak ketemu. Yang mengharukan saya, Ustazah masih mengenali saya dan masih mengingati maklumat diri saya secara terperinci !! :)

usatazah (berbaju purple muda) bersama ibu 'angkat' saya
Saya mengikuti 'percutian' dalam dusun ini bersama-sama dengan rakan sebilik saya. Bermacam-macam andaian bermain di fikiran kami dalam perjalanan ke sana. Kami berdua sama saja, tak betah tinggal di rumah orang lama-lama! Namun sangkaan kami meleset sama sekali. Masa kami sampai sana, sambutannya amat menggalakkan. Ibu dan bapa 'angkat' kami mesra sungguh. Ramah-tamah semuanya.

Suasana sekeliling rumah keluarga 'angkat' saya ini mengingatkan saya kepada kampung bonda di Merbok, Kedah. Suasana rumah yang dikelilingi tumbuh-tumbuhan dan jarak antara satu rumah ke satu rumah yang lain amatlah berdekatan. Paling saya teruja, di sini airnya dingin sekali. Saya sebenarnya terlalu merindui air dingin sebegitu untuk membasahkan muka dan badan. Masakan tidak, saya juga dibesarkan di daerah terpencil suatu ketika dahulu. Saya bangga menyatakan saya dibesarkan dan mendapat pendidikan di daerah SIK. Satu daerah terpencil di negeri Kedah. Bila berada di rumah keluarga 'angkat' ini, saya gembira sekali kerana rindu saya terhadap masa lalu terubat.
Ini halaman rumah keluarga 'angkat' saya. Hijau mata memandang. Serius, hati ini terasa sayu. Saya benar-benar rindukan suasana tempat saya dibesarkan dahulu. Saling tak tumpah dengan suasana seperti gambar di atas.

Keesokkan harinya, 'keluarga angkat' kami mengadakan majlis pertunangan anak mereka, yang merangkap budak kelas saya sendiri..hehe Sebenarnya tujuan utama kami mengikuti 'program' ini adalah untuk meraikan majlis pertunangan Ishqi. Saya memang dah janji nak hadiri majlis pertunangan dia. Saya juga dah buat hantaran ringkas khas buat Ishqi. Hantaran yang dicedok ideanya dari hantaran pertunangan saya tempoh hari. Apa-apapun sekalung ucapan tahniah buat Ishqi dan pasangan. Paling penting, saya juga telah 'bertunang' buat kali kedua..

Tunang buat kali kedua??

Jangan salah faham, tunangan saya tetap SATU. Cuma, hari tersebut saya mengenakan baju pertunangan saya dahulu :) Hinggakan saya kelihatan over berbanding orang yang sepatutnya. Maafkan daku tuan majlis kedaung sekalian..

Ha yang berbaju kuning dan berdiri di tengah-tengah itulah yang sebenar-benarnya ditunangkan hari tersebut. Amacam cantik tak? Alhamdulilah, selepas Nadia, Ishqi pula mengikut jejak saya ke alam pertunangan. Semoga jodoh kami bersama pasangan masing-masing terus berkekalan hendak-Nya.

Tiba hari terakhir, iaitu hari di mana saya dikehendaki meninggalkan mereka, satu perasaan halus menyelubungi diri. Terasa berat langkah kaki ini. Mereka mesra seperti keluarga sendiri. Seperti biasa saya rakamkan setiap wajah mereka di lensa kamera tidak murah saya.
Jumpa lagi semua. Perut tengah berdondang sayang ni :p
Wassalam..

0 comments:

Post a Comment

 

A WOMEN'S DIARY Template by Ipietoon Cute Blog Design