Monday, April 2, 2012

Betapa Aku Rindu Pada Baju Loreng..


Wira-wirawati harapan bangsa
Tiba masa pasti berjaya
Kita sahut cabaran
Bergerak seiringan
Demi mencapai wawasan

Kenali rakan pelbagai budaya
Selami warisan kita yang kaya
Bersama bergandingan
Tiada perbezaan
Kita warga Malaysia


Assalamualaikum..
Memulakan entry dengan senang hati. Menyanyi suka-suki. Pernahkah kamu-kamu terdengar lagu di atas? Lagu tema untuk PLKN di setiap kem latihan seluruh Malaysia.. Terus terang aku katakan, aku sedang menanggung rindu yang mendalam terhadap baju rasmi PLKN, BAJU LORENG!!

Pelik? Ya memang pelik. Pelik tetapi benar. Aku sedang merindui baju yang tebal dan panas itu. Aku sedang dan teramat merindui baju yang berwarna biru, putih, dan hitam itu. Rindu pada kawan-kawan, rindu saat berdiri tegak di bawah terik mentari membiarkan wajah rentung terbakar bagaikan malam tanpa bulan dan bintang, rindu berlari-lari bagai sekumpulan itik kembali ke kandang, dan yang pasti tersangat rindu DI DENDA BERKAWAD KAKI TANPA HENTI bagaikan pendatang! Sungguh. Kenangan itu amat mengusik perasaan hinggakan tanpa sedar mengundang tangis yang berpanjangan.

19 Mac 2006, tarikh penting yang tidak dapat dilupuskan dari kotak memori kecilku ini. Tarikh di mana aku bergelar seorang Wirawati. Tarikh di mana aku belajar erti kesabaran, semangat berkumpulan, semangat persabahatan, dan yang paling penting belajar mengepos surat cinta berkajang-kajang panjangnya (Al-maklumlah bercinta dengan penghulu a.k.a ketua pelatih..kehkehkeh)..

Kem Syruz, Bukit Mertajam, Pulau Pinang menjadi saksinya.

Kem Syruz dalam kenangan..
See betapa segaknya aku berbaju loreng dengan kasut yang berat. Perkara yang paling penting untuk kalian perhatikan, betapa kurus kedingnya daku tika dan waktu ini!
~Miss u guys~


*Walaupun bercampur pelbagai bangsa dan agama, kami dilatih untuk tidak berpuak-puak dan menghapuskan semangat perkauman! Tetapi bermula kejadian sepanjang Ramadhan lalu, aku mula 'memangkah' keturunan itu. Wassalam..

4 comments:

  1. we mina agak2 la post pic pon..cari la yg cun ckit..yg msa wirajaya ka..ala yg hg msuk mjlah tu..ni boh yg rentung...ada patot... tp weh aku still simpan mjlah remaja tu smpai hari ni..sweet memori beb...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahah..redha ja la aku bubuh pic ni..ni ja yg ok pun..dlm mjlh ada la..aku xreti nak scan..dh memang kita rentung tak gerhana2 time ni kan..hehe aku pun dok simpan lagi mjlh tu..mna bole buang..ingat senang ka nk masuk mjlh..hehe

      Delete
  2. rindu nk nyanyi lagu tu heheh...

    ReplyDelete

 

A WOMEN'S DIARY Template by Ipietoon Cute Blog Design