Thursday, May 5, 2011

Baby-baby Sekalian..

Assalamualaikum semua.. :)
Baby, bayi, kanak-kanak, budak kecik-kecik.
Perkataan dan ejaan yang berbeza tapi semuanya memdukung maksud yang sama.
Tak perlu susah payah nak cari dalam kamus sinonim pun memang kita dah tau..hehe

Semalam aku teringat nak cerita pasal hantaran.
Harini entah macam mana meronta-ronta ja jemari aku ni nak bercerita pasal BABY..
Cewah !
Baru ja dok survey pasal barang hantaran, terus excited cerita pasal baby..apa kes?
hehehehe
Dah nama pun wanita. Memang tak dapat lari dari naluri keibuan..
Tambahan kat sekeliling aku ni ramai sangat baby..
Boleh kata aku hari-hari jadi pengasuh tak bertauliah depa..hehe
Walaupun orang kata aku garang, tapi dalam hati ada taman..
Tiba-tiba saja belog aku mengalami anjakan paradikma!
Aku sendiri pun dah tak berapa pasti apa makna 'parakdikma' itu sendiri.
Yang aku ingat, ayat tu menjadi febret aku masa nak mengarang karangan bahasa melayu masa form 6 dulu..hehe
Yang pasti tiap-tiap kali aku letak ayat-ayat bombastik macam tu dalam karangan, Puan Zainab (Guru Pengajian Am) dan Puan Hafizah (Guru BM) mesti bagi markah tinggi.
Kembang kempis hidung aku tengok markah.
Hadoiyaaiiii melalut dah aku ni..huhuh
Ampun !
Ok... aku sambung balik cerita pasal baby.
Aku sama seperti wanita-wanita normal di luar sana, ada naluri keibuan yang tinggi.
Aku sangat obses dengan baby yang tembam, debab, gebu dan yang seumpama dengannya.


1st baby.
Nama si debab yang pandai buat gimnastik ni Muhammad Adam Rifqi yang merangkap future nephew aku..heheh. Anak kepada Suarni AsraOnes Rodzuan. Ummi dia kata, Adam dah nak boleh duduk. Umur Adam hampir 7 bulan. Aku geram sungguh tengok dia. Perhati la drumstik dia tu.. Aduhaiii... Macam nak gigit-gigit ja tau.. Nahas Adam aku kerjakan..Comfirm kena picit..hehe Tapi sampai lani belum berkesempatan nak jumpa dengan Adam. Sebab depa 1 family nun jauh di Bandar Tasik Selatan. Pesanan ikhlas untuk Adam, jangan diet tau! Tunggu sampai kena picit dengan unty dulu baru diet tau!


Ni pula nama dia Mohd Afnan Shahmi. Aku suka panggil dia 'doraemon' pasal badan dia bulat macam doraemon! hahah Mak dia pula memang suka pakaikan dia dengan baju warna biru. Sesuai la..hehe Anak kepada Kak Wahida, jiran aku. Umur dia 2 tahun. Badan dia?? Ya ampun, tak terucap. Tak dapat aku nak gambarkan. Semangat tak terkata. Selalu merengek minta dukung. Macam nak putus pinggang bila dukung dia ni.. Sais muka dia lebih lebar dari muka aku. Lengan dia pulak lebih besar dari lengan aku! Selalu jadi mangsa cubit ngan aku. Tapi yang paling best, kalau aku picit dia macam mana sekalipun, dia steady ja. Tak pernah nangis pun.. hehe Tapi ada sekali tu, aku punya usik-usik perut dia, dia nganga mulut nak gigit tangan aku. Sakit hati aku dok cucuk perut dia kot..hahah Aku pula selalu jadi mangsa gigit pipi ngan dia.


Yang ni pula nama dia KASEH IMAN KHADEEJA. Anak kepada Nur Ezira, rakan FB aku. Tengok la lengan si Iman ni. Geram sungguh. Tambah-tambah kat FB mummy dia, macam-macam aksi Iman buat. Aku memang rajin singgh ke album Mummy dia.


Lastly, NURUL NAJIHAH, my latest cousin! Anak keempat kepada Mak Su aku, Azura. Orang lain pakat kumpul anak sedara, aku pula masih dok kumpul sepupu..hehe Ni pic masa Najihah baru 2 jam dilahirkan. So far pic baru Najihah aku sempat nak snap. Tapi lani umur dia dah 2 bulan. Pipi dah sama naik dengan pipi aku. Tido ja memanjang keja dia. Sampaikan kami gilir-gilir pasing dia pun, dia tak sedar langsung. Baik ja baby ni. Tak banyak ragam. Nangis pun bila pampers dia basah saja..hehe Tapi selalu sangat jadi mangsa buli abang-abang dia. Habis muka dia kena gomol. :)

Cukuplah kot setakat tu. Dah panjang sangat aku membebel. Report aku dok menari-nari dah tu minta di taip. Wassalam :)

0 comments:

Post a Comment

 

A WOMEN'S DIARY Template by Ipietoon Cute Blog Design