Monday, May 9, 2011

Masihkah Logik?

Assalamualaikum..
Kabare semuanya bapak-bapak, ibu-ibu sekalian..?
Capek ya??
Mari dengarin sih, gue ada cerita mau di kongsi..
Tetiba pulak lidah aku jadi camni..
Haih penangan NIKITA lani..
Pang!!!
Satu penampar singgah ke pipi kembungku.
Penampar datangnya dari tangan sendiri..
Tak sedar diri aku ni MELAYU sejati.
No kacuk-kacuk ok!
Sebab tu tak dapat lari dari peribahasa melayu lama yang entah apa-apa..
Entahkan logik entah kan tidak..
Masing-masing punya persepsi sendiri..
Alkisahnya dua tiga hari lepas, kawasan kejiranan aku ni buat makan-makan..
(Yang sebenarnya kami dah terbiasa makan beramai-ramai kat belakang rumah tu)
Tikar terhampar di halaman..
Ala-ala berkelah kat tepi pantai tu..
Makanya teramat ramailah kanak-kanak yang join sekali.
Berhimpit-himpit semua orang atas tikar yang di sponsor bondaku itu.
Bingit telinga dengar suara depa saja.
Aku ambik makanan dan terus lompat masuk dalam rumah.
Tak kuasa aku nak bersesak-sesak makan kat situ.
Boleh jadi tak hadam makanan aku tuh !
Aku dok betul-betul dengan pintu.
Panas kot nak makan dalam rumah. Mau rentung kulit macam cucur peneram.. Confirm peluh boleh lawan dengan mamak yang dok tebar roti canai tu!
Elok-elok ja aku landing depan pintu rumah,
Secara tiba-tiba.........

:
:
:
:
:
:
:
:
:
:

"Anak dara tak boleh makan atas bendul..."

Ada orang tegur aku..
Erk??

"Awat?" laju la mulut aku menanya..

"Nanti tak ada orang nak minang"

hahahahahha...
Aku gelak dalam perut..
Yang padahalnya dalam kepala aku ni penuh dengan telinga kera a.k.a tanda seruan..
Apa kena mengena makan atas bendul dengan orang tak masuk meminang?
Duduk atas bendul di jadikan ukurankah?
Tak sopankah makan depan pintu?
Rasa aku lagi sopan daripada makan berdiri atau sambil berjalan.
Atleast aku duduk dengan penuh tertib dan masih kekalkan ciri-ciri perempuan melayu terakhir menghadap makanan gitu..

~gambar sekadar hiasan~

Aku pun pening lalat dengan peribahasa melayu kuno yang entah apa-apa tu..
Terus aku teringat satu peribahasa lama yang cukup sinonim dengan anak-anak dara :

"jangan menyanyi di dapur. takut nanti dapat suami tua"

hello semua!
of course la nak suami tua dari kita..
takkan nak kawin dengan lelaki yang muda dari kita kot, kan?
nanti orang tengok pelik pulak..
hummmm entahlah..
kadang-kadang aku pun jadi cicak berak kapur..
entah apa-apa ja bidalan orang tua-tua dulu-dulu..
mungkin zaman dulu boleh guna benda-benda tu semua..
tapi lani zaman dah dihambat arus permodenan..
aku pula jenis yang berfikiran sehabis moden..
tak salah peribahasa tu semua..
tapi entahlah, macam yang aku kata tadi, bergantung kepada persepsi masing-masing.
mana yang boleh ikut, kita ikut.
mana yang tak logik tak payah la kita ikut.

moral of the story :

"always positive thinking dan makanlah dengan cermat walau di mana anda berada"

aku rasa tersangat-sangat beruntung pasal punya seorang ibu yang tak percaya langsung dengan peribahasa-peribahasa lama!
kalau tanya emak pasal bidalan-bidalan lama, patut ikut atau tak,
nak tau mak akan jawab apa?

"tak payah ikut. tak ada dalam Al-Quran pun benda-benda tu semua."

So??
Lu pikir la sendiri ye..
Tak ikut tak dapat dosa pun...
Rasanya masih belum terlambat nak ucapkan SELAMAT HARI EMAK buat emak yang tercinta.
thanks for your supportive in what way i do.. thanks for always be my besfriend!

I LOVE U MAK!!!!!

hadiah hari ibu tahun ni?
Aku nak bagi kat mak seorang menantu.
Mak nak tak? heheh


~bonda dan anakanda~
tahun depan mak amik gambar dengan menantu pulak ye.. :D


Nanti aku sambung membebel ok..
Wassalam  :)

2 comments:

  1. Pesan kat mak: "Jangan lupa jemput kami kalau terima menantu nanti"

    ReplyDelete
  2. hehehehehheheeh...insyallah...mesti jemput pnya.... :D tahun bila ja yg xtau..

    ReplyDelete

 

A WOMEN'S DIARY Template by Ipietoon Cute Blog Design