Saturday, August 13, 2011

Kala Wajah Daku Di Komersialkan..

"Amalina, besok pakai baju rasmi. Kamu terpilih untuk rakaman iklan kampus. Macam Iklan KLMU tu"

Pergghhh gila daku terkejut !!!

Ehem-ehem..lupa pula nak bagi salam..

Assalamualaikum..

Dua hari lepas, satu lagi cabaran + pengalaman tercatat dalam catatan perjalanan kehidupan saya. Pengalaman yang cukup-cukup berharga bagi saya dan tidak boleh dibeli di mana-mana. Saya menjalani casting untuk kali kedua. Kali pertama ketika saya ke ujibakat anjuran RTM 3 tahun lalu. Tanpa di jangka saya dipanggil untuk menghadiri casting buat kali keduanya :) Sengaja saya sebut casting, walhalnya saya tidak perlu menghadiri sebarang ujibakat pun. Sudah terang lagi bersuluh, muka saya akan terpampang dalam Iklan Kampus, ala-ala iklan KLMU yang sering keluar kat TV tu. Mesti mak bangga nih!! Mesti mak tak sangka wajah gebu anaknya ini bakal dikomersialkan..

Berbekalkan sedikit pengalaman dan bakat terendam kurniaan Ilahi, alhamdulilah, semuanya berjalan lancar. Saya tidak perlu mengambil masa yang lama untuk menyelesaikan sesi rakaman itu. Tapi pengetahuan saya sedikit kabur, saya tak tahu kemana video rakaman wajah melayu asli saya ini akan ditayangkan dan masuk siaran TV mana. Tapi tak kisah la sebab saya pun dah lama tak masuk TV..hihi Saya juga mengalami kekonfiusan, kenapa dalam ramai-ramai bebudak kelas yang vouge-vouge bagai tu, saya yang dipilih? Hairan bin ajaib. Sedangkan saya tidak pandai mengenakan eye-liner pun.. Sudah suratan dan rezeki aku di situ agaknya. Tuah ayam nampak di kaki, tuah saya memang tak pernah nampak di buku lali..haha Mujurlah saya pernah menghadiri casting sebelum ini, makanya saya sudah terbiasa dengan kamera bagai, mikrofon kecil yang diselit di kolar baju, pengawalan nada suara, gaya bahasa, lenggok badan, dan lampu-lampuan yang memeritkan muka itu. Jadi kerja menjadi lebih mudah.

Haaa ni la rupa set penggambaran yang ala-ala mengerikan gitu. Lampu tu la yang memeritkan muka saya sepanjang penggambaran. Mujur tuan director tak 'cut' scene saya banyak-banyak kali. Kalau tak, jelas dan nyata, mau terbakar kulit dinda. Bak kata Mr. T, terus gerhana muka bulan purnama :p Hokay, anda nampak tak kerusi yang tak berpenyandar tu? Ha di situlah saya dikehendaki berdiri sepanjang rakaman dibuat. Jarak antara kerusi dengan kamera perakam itu agak jauh, jadi memerlukan saya untuk melontarkan vokal sekuat mungkin. Yang penting sebutan mesti fluent ! Kalau tak kes naya ja si tuan director tu jerit "CUT !!!!"..


Me with tukang make-up yang berjasa menyapu blusher di pipi saya. Normalia, tukang make-up merangkap roomate saya. Beliau setia menemani saya sepanjang penggambaran berlangsung. Nasib baik ada beliau, kalau tak saya mesti malu-malu kucing berdepan dengan tuan director tu. Tapi sedikit lega sebab dialog saya tidaklah panjang mana. Ia memerlukan saya untuk melontarkan dialog dwi bahasa, iaitu Bahasa Ibunda dan Bahasa Penjajah. Rasa tersangatlah bangga saat saya melontarkan dialog berbunyi :

"Kami pelajar Kesetiausahaan, dilatih untuk menaip sehingga mencapai kelajuan 50 perkataan seminit, mengguris trengkas, dan shorthand"

Pendek bukan?

Yang berbaju gray tu tuan director, dan yang berbaju hitam tu salah seorang tenaga kerja. Seronok kerja dengan mereka-mereka ini. Kenapa saya kata seronok? Sebab saya sudah pernah kerja dengan mereka sebelum ini. Masih ingat entry saya yang bertajuk Kenangan Sebagai Penerima Anugerah?? (Cepat klik kalau belum baca.hehe) Entry itu antara entry terawal yang saya hasilkan setelah diri bergelar BLOGGER. Entry yang tidak punya gaya bahasa yang super bombastik. Mereka dalam gambar di atas adalah individu-individu yang sama berkerjasama dengan saya sikit masa dulu.


Zawatil Ishqi & Normalia yang setia menemani saya sehingga selesai sesi rakaman. Terima Kasih bebanyak. Next time kita masuk TV sesama ok.. Kalaulah Nadia Mazlan ada sama, she will be a part of us :(
Sehingga bertemu lagi.. Wassalam..

*Alhamdulillah sudah 13 hari kita menunaikan fardu puasa. Semoga kita terus diberikan kekuatan dan kesihatan yang berpanjangan dalam menjalani ibadah yang masih berbaki 17 hari sahaja lagi.. :)

0 comments:

Post a Comment

 

A WOMEN'S DIARY Template by Ipietoon Cute Blog Design