Tuesday, December 27, 2011

Tuhan Menguji Kita Kerana Dia Ingin Menghapuskan Dosa Kita : Episod 3

*Sambungan dari Episod 2*

Dalam berperang dengan perasaan sendiri yang hampir tewas dan berputus asa, penderitaan tidak pernah berhenti dari terus mendampingi saya. Saya terasa akan terjatuh menyembah bumi pada bila-bila masa sahaja dan tidak terdaya untuk bangun lagi. Tubuh dan jiwa saya sudah tiada daya untuk menanggung semua kesakitan itu. Saya sangkakan setelah saya mengalah dan angkat kaki keluar dari rumah tersebut, mereka akan berhenti menegakkan kemungkaran, namun saya tertipu lagi..

Salah seorang daripada mereka dengan lantangnya memberitahu seluruh isi kelas :

"Ada orang conteng cover assignment aku penuh satu muka surat! Aku baru hantar tak sampai setengah jam! Aku tak tahu la siapa yang buat benda tu. Agak-agak korang?"

Ketika laungan suara itu berkumandang dengan penuh 'berhemah', mata si penuturnya tidak terlepas daripada memandang tepat ke wajah saya! Siapa lagi yang dituduhnya melainkan saya? Masyaallah...

Tetapi saya tetap tersenyum di hadapan mereka semua. Bagi saya biarlah saya 'terkena' daripada saya yang tidak henti-henti mencipta idea untuk 'mengenakan'. Biarlah saya terus tersenyum mempamerkan kesabaran daripada saya terus-terusan dilanda sakit jiwa seperti mereka. Biarlah....

Namun begitu, tidur saya tidak nyenyak. Hidangan santapan saya menjadi tiada nikmat dan terasa sentiasa tawar dan berpasir. Saya acap kali termenung sendirian. Hebat sungguh ujian Allah kali ini. Saya sentiasa bertanya kepada diri sendiri, apa dosa saya?? Salahkah saya menegakkan kebenaran dengan melaporkan kepada pihak berkenaan bahawasanya ahli group discussion tidak menyumbangkan tenaga? Salahkah saya?? Kalau setakat sekali perkara seumpama itu terjadi, saya dan ahli kumpulan masih boleh bersabar, ini sudah berkali-kali. Dia hanya berkerjasama dengan telefon tanpa wayar paling ber'jenama'nya itu! Saya merasa tidak adil jika perkara itu terus didiamkan kerana pastinya markah setiap ahli kumpulan akan diberi sama rata. Markah yang sama juga pastinya berlari tergolek-golek masuk ke dalam poket beg SI DIA pencetus angkara tanpa perlu dia berusaha bersengkang mata bersama kami semua. Itu memang tidak ADIL!

Acap kali di sujud terakhir setiap fardu, saya tidak pernah lupa memohon dengan bersungguh-sungguh supaya Tuhan mengampunkan dosa-dosa saya. Mungkin ini semua ujian Tuhan dan balasan kepada kesalahan-kesalahan masa silam saya. Saya dulunya kerap leka dengan tuntutan tiang agama. Saya yang dulunya lalai dengan amalan menghadapai Hari Perhitungan! Mungkin ini juga merupakan ujian Ramadhan saya. Mungkin Tuhan inginkan saya bertambah dekat dengan-Nya. Mungkin..

Jika ini adalah salah satu cara Tuhan ingin mengampunkan dosa lalu, saya redha. Hanya Dia yang mengatur segalanya. Mungkin dia sedang mengaturkan sesuatu yang lebih hebat untuk saya di keesokkan harinya.. Siapa tahu..

Suatu pagi Puan A menghubungi saya.. Apakah yang dikehendaki Puan A..??

0 comments:

Post a Comment

 

A WOMEN'S DIARY Template by Ipietoon Cute Blog Design