Friday, December 9, 2011

Baru Kini Aku Tahu Aku Kental..

Halo-halo.. Tengah aku leka dok buat ulang tayang bacaan Lafazkan Kalimah Cintamu, karya Siti Rosmizah sambil membayangkan Adi Putra sebagai Tengku Ryan Amer, dan udah tentu akulah Tengku Aqilah..

Tetiba.....




"Kakak !!! Mai tolong mak bancuh simen sat!!"

Jeritan nyaring Mem Besar menampar gegendang telingaku. Lenyap terus anganan adegan cinta Ku Ryan dan Qila.

"Apa dia mak??", tanyaku kembali, inginkan kepastian bentuk pertolongan yang mak harapkan.

"Mai tolong mak bancuh simen!"

Hah?? What?? Aduss rasa macam nak pengsan! Tak pernah-pernah aku buat kerja yang menjadi kelaziman kaum Adam itu. Buk! Aku terduduk di atas tilam yang empuk. Nasib empuk tau.. Jemari separa runcingku mula menggaru-garu telinga yang gatal . Sambil-sambil tu aku tilik-tilik jari-jemari separa runcingku ini yang ala-ala ayu-ayu manja gitu. Boleh ke ni? Konfius dengan diri sendiri.

"Kakak!! Mai cepat!!"

Mencicit aku berlari ke arah dari mana datangnya suara Mem Besar bergema. Agak terhuyung-hayang kerana perlu mengimbangi badan yang sudah kurang ringan ini :p

Lalu.. bermulalah 'kerjaya' aku sebagai pembuat tebing parking kereta.. Menurut mak, bila hujan menjenguk, air akan melimpah sampai dalam porch hingga menjadikan lantai tempat itu berlumut dan hodoh. Atas dasar itulah khidmat aku diperlukan.. Aku pun mula tolong mak bancuh simen. Penat jugak, tapi ok la.. Sampai naik merah tangan aku. Mana taknya, selama ni tau pegang pen ja, harini aku kena pegang batang cangkul yang 10 kali ganda besar dari pen. Setiap kali hayun cangkul, terasa badan aku skali melayang ke dalam timbunan pasir dan simen.. haha Lepas simen sebati dengan pasir, aku angkut benda alah tu pi dekat dengan porch dan mulakan membentuk tebing.

Ceh! Aku ingatkan susah sangat kerja ni. Ala macam sapu krim atas kek ja! Kelas kau Maria.. Kenapa la mak tak cakap awal-awal. Naik lenguh pinggang aku buat tebing sekeliling porch tu.. Dan hasilnya....




Jangan kau mimpi Cik Jah! Tak ada maknanya aku nak snap gambar time aku tengah tekun buat kerja tu.. Dengan muka berpeluh, tangan kotor, aku lupa terus pada camera.

Nak cerita sikit ja, tapi sengaja aku buat intro panjang lebar. Over tau..heheh
Jadi, rumusan untuk pembelajaran hari ini adalah :

Aku dah pandai bancuh simen. Lepas ni kalau sapa-sapa yang perlukan khidmat aku untuk bancuh simen ke, buat rumah ke, dan segalanya tentang simen bolehlah terus hubungi aku di talian 018 tekan-tekan terus dapat kedai papan.. kuang..kuang..kuang..

Mr. T tersayang,
Kehebatan saya tak boleh disangkal lagi. Saya dah pandai bancuh simen dan lebih hebat dari awak. Nanti kalau rumah kita retak kena gigit tikur, saya dah boleh baiki sendiri. Wah bertuahnya awak dapat calon isteri mithali macam saya tau !


Sekali sekala kenalah masuk dalam buaian dan hayun sendiri :O

Ok. Bye!

0 comments:

Post a Comment

 

A WOMEN'S DIARY Template by Ipietoon Cute Blog Design