Tuesday, December 27, 2011

Tuhan Menguji Kita Kerana Dia Ingin Menghapuskan Dosa Kita : Episod 4

*Kesinambungan Episod 3*

Pagi itu Puan A menghubungi saya. Puan A seorang pensyarah yang amat baik hati dan tersangat lemah-lembut. Tapi dalam lemah-lembutnya itu, Puan A amat tegas orangnya. Tujuan Puan A menghubungi saya adalah kerana ingin membincangkan topik assignment yang akan diberikannya kepada setiap kumpulan dan juga memberikan saya topik presentation. Puan A sekampung dengan Mr.T, dan saya amat selesa berkongsi apa sahaja dengan Puan A.

Sambil berbincang kami selang-selikan dengan bualan kosong. Tiba-tiba, Puan A menunjukkan saya senaskah assignment yang berconteng muka hadapannya dengan pensel. Tetapi tidaklah sampai penuh satu muka surat seperti yang di'hiperbola'kan.. Sekadar ada tanda seruan bersais dua kali ganda syiling 50sen berserta nota : 'Apa awak buat ni??' - itu sahaja.. Kata Puan A :

"Awak tengok ni apa yang dia buat? Saya minta dia buat topic revision, maksudnya ada nota dan keterangan ringkas untuk setiap topik. Bukan saya minta senarai topic yang ada dalam silibus! Saya geram sangat. Tapi tak sampai hati saya nak tulis dengan pen merah."

Panjang lebar penerangan Puan A. Puan A memberi jawapan kepada persoalan saya tempoh hari tanpa perlu saya bersusah payah menggalinya! Alhamdulilah.. Lapang sedikit dada saya. Saya tidak menyangka pagi itu saya akan jawapan dari 'tuduhan' mereka-mereka itu. Kalaulah saya tahu awal-awal, pastinya saya akan merekodkan setiap butir bicara Puan A tadi dan tayangkan di dewan besar agar satu kampus tahu kebenarannya!

Astagfirullahalazim... Saya mengucap panjang. Pastinya syaitan sedang berusaha menghasut saya menjadi 'sejahat' itu. Saya tidaklah sejahat itu untuk mengaibkan orang.. Tetapi mengapa orang suka mencari 'keaiban' saya??

Pulang dari mengadakan pertemuan singkat dengan Puan A, saya tekadkan di hati dan ajar diri untuk mengamalkan sikap 'pekakkan telinga, butakan mata.' Walaupun mereka belum penat dan terus-terusan mencipta pelbagai kesalahan saya, dan mungkin juga mereka tidak tenang melihat 'ketenangan' saya, Alhamdulillah hidup saya bertambah aman damai. Ayah bonda tidak henti-henti menyuruh saya bersabar dan disertai dengan kalimah 'kembarnya'. Seperti biasa, kalimah klise yang senantiasa berkembar dengan perkataan sabar adalah : "Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya.."

Ramadhan melabuhkan tirainya meninggalkan saya yang masih terus-terusan menjadi mangsa kemungkaran.. Saya harapkan Aidilfitri akan menjadi titik ketenangan yang berlipat kali gandanya kerana saya sudahpun tekadkan di hati, tak ingin persengketaan lagi.. Saya lapangkan fikiran di hari mulia itu dari memikirkan perkara yang menyakitkan.. Namun, ujian Tuhan datang lagi..

Petang Aidilfitri pertama itu, saya akses akaun FB milik sendiri. Saya balas kesemua ucapan Aidilfitri kiriman rakan taulan. Saya sambut salam kemaafan mereka. Di sebalik kiriman salam kemaafan yang tidak putus-putus itu, terselit juga satu kiriman di PM saya. Satu mesej yang membuatkan nafas saya kembali sesak. Mesej dari seseorang yang saya kenali dan agak lama tak berhubungan lantaran kedinginan semakin membeku.

"UiTM ka UKT?? Tukar la status tu.. Memalukan ja..hahahahahaha.."

Darah saya yang baru hendak stabil, terus menyerbu ke kepala. Tidak saya sangka di hari mulia itu saya akan turut menerima kiriman 'lain' selain dari kiriman salam KEMAAFAN..!! Saya cukup pantang bila status pengajian saya dipersoalkan sedangkan dia tidak pernah tahu langsung kisah kehidupan saya ketika di UiTM Pahang lewat masa dulu yang menyebabkan saya membawa diri ke negeri berjiran dengan negara Siam itu pula! Atas dasar apa pula dia menghantar mesej tanpa salam itu melainkan dengan satu tujuan, untuk menyakiti hati saya. Tanpa berfikir natijahnya, saya termakan juga dengan hasutan syaitan yang direjam dan membalas kiriman tanpa salam itu. Lalu sekali lagi jiwa saya terganggu. Bermulalah episod perperangan maya saya dengan individu terbabit..

Kesabaran saya diuji lagi..

(UKT = Universiti Kena Tendang)

0 comments:

Post a Comment

 

A WOMEN'S DIARY Template by Ipietoon Cute Blog Design